Developed in conjunction with Ext-Joom.com

  • To μεγαλείο της Βυζαντινής Τέχνης στην ARTe
  • Προετοιμασία για τις Ανώτατες Σχολές
  • Γίνε ο Κομίστας που πάντοτε ονειρευόσουν!
  • Ζωγράφισε πέρα απο κάθε φαντασία...
  • Όταν το ανθρώπινο σώμα μετουσιώνεται σε εικαστικό θαύμα!
  • Οι πιο συγκλονιστικές στιγμές της Τέχνης βρίσκονται εδώ για σε συναρπάσουν...
  • Πειραματίσου δίχως όρια!
  • Ξεπέρασε κάθε δισταγμό στην έκφραση!

Ο "Ελκόμενος" του Hieronymus Bosch

Hieronymus Bosch 055

 

O Ιερόνυμος Μπος έχει χαρακτηρισθεί ως ο "...Πατέρας των Σουρεαλιστών ", δηλαδή των καλλιτεχνών που άνθησαν στις αρχές του 20ου αιώνα! Σίγουρα θα σας κάνει εντύπωση μια τέτοια προσέγγιση, εφόσον οι εποχές είναι εκ διαμέτρου αντίθετες, δεδομένου οτι η Αναγέννηση του Μπός και η Μοντέρνα περίοδος είναι σαν να λέμε η μέρα με την νύχτα. Απο μια διαφορετική προσέγγιση, όμως, η Αναγέννηση είναι μια εποχή που αν δεν υπήρχε, πιθανώς να μην έρχονταν ποτέ στο φως και η Μοντέρνα τέχνη. Εξάλλου η τέχνη είναι μια σκάλα. Μια σκάλα εξέλιξης.

 

Ετσι, λοιπον, και ο Ιερόνυμος Μπός, ακριβώς επειδή στο συνολικό του εργο παρουσίασε τον μυστικό και υποσυνείδητο κόσμο του Ανθρώπου, φτιάχοντας εικόνες πρωτόγνωρες και τολμηρές για την εποχή του, εκτιμήθηκε απο τους μεταγενέστερους καλλιτέχνες και χαρακτηρίστηκε ως εμπνευστής τους. Ιδού, λοιπόν, πως η Τέχνη αποτελεί μια σκάλα. Πως ο ένας εμπνέει τον άλλον κι έτσι επέρχεται η εξέλιξη.

 

Στο έργο αυτό βλέπουμε μια παράξενη άποψη του Ευαγγελικού γεγονότος κατα το οποίο ο Ιησούς σηκώνει τον σταυρό του και οδηγείται στον Γολγοθά. Βασικά ο Μπος δεν δημιουργεί φόντο. Παρατηρείστε καλά. Η εικόνα είναι γεμάτη απο μορφές, οι οποίες, με αρκετή ελευθερία, κάνουν περίεργες γκριμάτσες, καταφέρνοντας εδώ ο Μπος να αναπτύξει μια γκάμα από μορφασμούς και παραμορφώσεις. Δεκαεννιά μορφές κυκλώνουν τον ήρεμο και καρτερικό Ιησού που εναγκαλίζεται τον σταυρό του. Ιδού, η αντίθεση. Αυτό ήθελε ο δημιουργός και να πως το κατάφερε. Με γκριμάτσες κι εκπληκτικές καρικαοτούρες!

 

Δείτε δεξιά επάνω τον συσταυρωθέντα ληστή που πρόκειται να μετανοήσει, ενώ ακούει τους κριτές του. Και κάτω δεξιά τον συσταυρωθέντα άλλον ληστή που επρόκειτο να μην μετανοήσει πώς αντιδρά στις "μπιχτες" και το "κραξιμο" και τις αποδοκιμασίες των σταυρωτών του.

 

Αριστερα, δείτε την Βερονική καθώς κρατά το μαντήλι με το οποίο σκούπισε το ματωμένο πρόσωπο του Ιησου. Πώς ο πόνος και ο σπαραγμός της για τον άδικο χαμό του διδασκάλου της έρχεται κι αυτός σε αντίθεση με την απανθρωπιά και την φονική κακία των άλλων. Και τέλος, για να μην σας κουράζω, κοιτάξτε τι ωραία που αναδεικνύεται ο σταυρός ως μια πλάγια γραμμή, ή αλλιώς θα λέγαμε, ως ένας πλάγιος άξονας που χωρίζει την σύνθεση σε δύο τρίγωνα. Αυτό αποτελεί μια δυναμική διαγώνια συνθετική αξία.